07.24. 2020

Solti Árpád szerzői lemez - Shut it down!

img_1454-2.jpg



img_1551.jpgimg_1474-2.jpgimg_1517.jpgimg_1522-2.jpgimg_1492.jpgimg_1421-2.jpgimg_1557.jpgimg_1403-2.jpgimg_1480.jpg5bad875f-2668-4184-8be8-9e394142e0ac-b142cbe0-80d0-4a10-9bd0-67c46e9f1763.JPGimg_9941.jpgimg_9940.jpgPhoto by Rohonczi Anita
Publishing: Magyar Zeneműkiadó Kft.



Nagy megtiszteltetés számomra, hogy én készíthettem a lemezborító fényképét Solti Árpád komolyzenei szerzői lemezének. 


Itt tudjátok meghallgatni az albumot: 
https://open.spotify.com/album/3V9tkMQZC5cXNPhG3J3sDz



A Junior Prima-díjas zeneszerző régebbi és új műveit a szerző művész barátai szólaltatják meg a Shut it down! című kortárs zenei albumon.


Július 22-én megjelent Solti Árpád szerzői lemeze, a Shut it down!, amelyet a Junior Prima-díjas zeneszerző művész barátaival közösen készített el. A kortárs zenei albumon közreműködik Harcsa Veronika (ének), Anastasia Razvalyaeva (hárfa), Palotás Gábor (timpani), Opauszki Gergely György (kürt), Szűcs Péter (klarinét) és Bán Máté (fuvola), vezényel: Derecskei András.


Shut It Down

Solti Árpád szerzői estek 2019 Különleges vendég: Harcsa Veronika Solti Árpád régebbi és egészen új műveit a szerző művész barátaival közösen szólaltatják meg. Különleges vendége Harcsa Veronika, aki nem csak hangjával, hanem alkotótársként is fontos szerepet kap. A programban szereplő három Harcsa Veronika dalt Solti Árpád nem egyszerűen meghangszereli, hanem saját stílusát hozzáadva formailag is önálló műveket hoz létre. A változatos hangszer apparátus (zongora, ének, ütőhangszerek, kürt, fuvola és klarinét), hangzások (akusztikus és elektronikus) és stílusok (jazz, klasszikus, experimentális, techno) garantálják, hogy a közönségnek nem mindennapi koncert élményben lesz része.

 

 

DARABISMERTETŐK
 

Cooltrain (2013)

Szűcs Péter (1983-) klarinétművész felkérésére, Brüsszelben íródott első elektroakusztikus kompozícióm, amelyben két szélsőségesen távoli stílus elegyítésével kísérleteztem John Coltrane (1926-1967) amerikai dzsessz-szaxofonos, zeneszerző örök klasszikusa, a Giant Steps és  a 2010-s évek népszerű zsánere, a dup-step hatalmas befolyást gyakoroltak a kompozíciós munkálatok során zenei gondolkodásomra, így egyértelmű volt számomra a választás, amikor e két zenei világ találkozása mellett döntöttem: a gépiesen ritmikus (groove-os) elektronikus sáv és az élő klarinét szólam egymásra találása izgalmas gondolatébresztő az ember alkotta technológia művészi felhasználásáról.

 

Quasi Cadenza (2009/2018)

A mű, amely Tóth Zsolt (1987-) klarinétművész felkérésére, eredetileg klarinétra íródott,Dratsay Ákos (1960-) fuvolaművész javaslatára nyerte el fuvolás-, valamint altfuvolás formáját. A cadenzában, a hangszeres versenyművek hagyományainak megfelelően, lehetőséget teremtettem arra,hogy a szólista bemutathassa saját és hangszerének képességeit. Darabomban ez két eltérő karakterben történik meg: a lassú, mély, sejtelmes ősi szertartásokat idéző hangulatot rikító, gyors, sebes skálák követik.

 

Rontás elleni imádság (2019)

A Dratsay Ákos ösztönzésére piccolora és zongorára komponált darab a görögkatolikus szertartás soraira reflektál: „Nem kell félnem a gonoszságtól, mert Te velem vagy, Istenem, Te vagy az én erősségem, hatalmas Uram, a béke Istene és az eljövendő korok Ura.” Halk zenei ima, ami a csak a vége felé fordul át hangos könyörgéssé. A háromrészes forma tulajdonképpen egy „dal szöveg nélkül”, amelyben egy korábban, 2014-ben szintén piccolo-zongorára  írott  darab, a Boszorkányszombat hangkészlete kerül újbóli felhasználásra − ám ezúttal annak ellenpólusaként  pozitív kontextusban elhelyezkedve. Ezen a felvételen a zongora szerepét a hárfa veszi át, ami talán jobban kifejezi a kompozíció szakralitását.

 

Femme et Chatte (2017)

Éppen egy barátomnál tartózkodtam Párizsban, aki pár száz méterre lakott a Notre Dame-tól, amikor is telefonhívást kaptam: azonnal írnom kell egy francia dalt. Paul Verlaine (1844-1896) 1866-os verse, az Asszony és a Macska megzenésítése pontosan 60 perc alatt készült el. A francia dalirodalomból leginkább Francis Poulenc (1899-1963) hatása érhető tetten: egyszerű dallam jazz-harmóniákkal kombinálva – ez fejezi ki számomra a legjobban a szonett tartalmát.

 

Szonatina (2006/2008)

Álljanak itt a felvételen közreműködő Palotás Gábor (1985-) szavai: „Szonatina című négy timpanira írt művében a klasszikus formákat ötvözi a rá jellemző energikus nyelvezettel. A Rondino precíz pedál munkát követelő első tételét egy szinte meditatív, az előadótól fegyelmezettséget és elmélyülést igénylő Intermezzo követi. A Szonatina lezárásaként igazi virtuóz tételként megjelenő Toccata minden ütőhangszeres számára kitűnő lehetőséget biztosít hangszerjátékbeli felkészültsége megmutatására.”

 

Jesus geht auf dem See (2019)

A David E. Molnar (1977-) szövegére írt rövid szólókantátát kifejezetten Harcsa Veronika (1982-) művészetét ismerve komponáltam. Ennek tudatában nagy hangterjedelmet és változatos hangszínhasználatot követeltem meg tőle. Veronika felvetésére egy looper nevű felvevő készüléket is bevetettünk. Ez az eszköz lehetővé teszi, hogy az előadó élőben felvételeket készítsen saját magával, így kvázi mini kórust formáljon magából. Az eszköz egyéb hangzásbeli manipulációra is képes, így például a darab végén a „Veronika-kórust” hallhatjuk egy oktávval mélyebben, megfelezett tempóban. Ily módon olyan komikus hatást keltve, amely a szöveg ironikus-tónusát emeli  ki:

„Jesus geht auf dem See”, azazJézus a vízen jár. Mindent összevetve tehát a minimalista, groove-os gondolkodással korunk emberének kereszténységgel szemben kimutatható, elidegenült viszonyát kívántam szemléltetni.

 

Listen to Me Now (2019) −Harcsa Veronika

Az eredetileg Harcsa Veronika tollából származó kompozícióról, amely hangszerelésem által nyert megújult formát, ekképp vélekedett az énekes-dalszerző: „A Gyémánt Bálinttal közös, Shapeshifter című lemezünk utolsó darabjaként írtam. Már bepróbáltuk a lemez többi dalát, összeálltak bonyolult ritmikai képletek, éles váltások, és megvolt a megfelelő alkotói nyugalom ahhoz, hogy egy igazán egyszerű dalt is meg merjek írni. A Listen To Me Now-ban nem akartam semmilyen komplex zenei problémát megfejteni, egyszerű, skandináv minimalista szépséget kerestem a dallamban és az akkordokban. Végül ez lett a lemez nyitódala, a hallgató figyelmének invitálása. Nagy öröm, hogy Solti Árpád hangszerelésében új éteriséget nyert a hangzás.”

 

Shapeshifter (2019)  − Gyémánt Bálint meghatározása szerint: „Az "alakváltó" kifejezés mindig is nagy hatással volt rám. Az a gondolat, hogy egy mesebeli figura egyetlen mozdulattal változtatja meg külsejét, miközben a személyisége ugyanaz marad, kisgyermek korom óta lenyűgöz.

Harcsa Veronikával közös legutóbbi lemezünk címadó dalának azért is volt frappáns választás ez a kompozíció, mert bár quartetben, belga vendégművészekkel rögzítettük az albumot, mégis a zene magját a duónk megtörhetetlen egysége és saját zenei nyelve adja meg.

 

Amikor egy családból távozik egy élet, egy másik pedig megérkezik, engem úgyanúgy az alakváltásra emlékeztet. Talán a létezés maga is egy alakváltás. Ahogyan kapjuk, később pedig továbbadjuk az életet ékes bizonyítéka annak, hogy bár minden változik körülöttünk, a lényeg mégis ugyan az marad.”

 

Shut It Down! (2018)

A Shadanga Duo felkérésére írott elektro-akusztikus darabom a Cooltrainhez hasonlóan több műfajt ötvöz: techno, soundtrack, indiai népzene, stb. A három részből álló kompozíció valamennyi szakasza/tétele? egy-egy apró zenei sejtből építkezik egészen addig, amíg csúcspontot nem ér el. Ezek a tetőpontok sokszor következmény nélküliek a folytatás szempontjából, de ugyanakkor mégis lehetővé válik általuk a két rész organikus összekapcsolódása, akárcsak egy DJ-mixben.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://festyinstyle.blog.hu/api/trackback/id/tr7516047966

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása